Milyen masszőrt keres?

-

Együnk vagy ne együnk tojást?

2018-01-18

Káros az egészségünkre, a szívünkre, a koleszterinünkre? Vagy éppen, hogy nem?
Egy generáció nőtt fel úgy, hogy ne egyen tojást, vagy csak minimális mennyiséget, mert nem egészséges, megemeli a koleszterint és még sorolhatnánk, mi minden rosszat tesz.
Mások nem foglalkoztak a tilalmakkal és ugyanúgy ették a tükörtojást, rántottát, nem spórolták ki a tojást a süteményekből sem.

Vajon kevesebb a szív-és érrendszeri megbetegedések és a szívinfarktusok száma azok körében akik teljesen kiiktattatták a tojást az étrendjükből?
 

Napjainkban még gyakran találkozhatunk a tojásfogyasztást erősen mérsékelni igyekvő, vagy azt kifejezetten tiltó nézetekkel. Hazánkban is  sokan vannak még, akik nem ismerik el az elmúlt időszak kutatási eredményeit.

Az utóbbi időben számos tanulmány látott napvilágot azokról a vizsgálatokról és kutatási eredményekről, melyek azt fejtegetik, hogy a tojás fogyasztása milyen hatással van az emberi szervezet működésére és milyen előnyökkel jár.

Íme néhány                                                                              

A tojás tökéletes tápanyagforrás.

Már ősidők óta a humán táplálkozás egyik legszervesebb részét képezi, hiszen tápanyag -összetétele valóságos kincsesbánya a szervezetnek. Rengeteg olyan vitamint és nyomelemet tartalmaz, melyeket a modern orvostudomány is napi bevitelre javasol.

Biológiai értékét tekintve az anyatejhez hasonlóan előkelő helyet foglal el az élelmi anyagok között. Méltán nevezik óriás vitamin tablettának, ásványi koktélnak, hiszen a csontritkulás megelőzésében kulcsfontosságú D-vitamin a tőkehalmáj után a tojásban található meg a legnagyobb mennyiségben. Tartalmaz ezenkívül A-vitamint, amit „bőrvitaminként” is emlegetnek, E-vitamint, ami antioxidáns hatással bír, valamint létfontosságú B-vitaminokat, folsavat és pantoténsavat. Az ásványi anyagok közül kalciumban, vasban, magnéziumban, cinkben, káliumban, foszforban és nátriumban bővelkedik.

Kevés telített zsírt tartalmaz, viszont sok omega-3-at, ami jótékonyan hat a szív egészségére.

A különböző szakirodalmak azonban még napjainkban is elég eltérő módon közelítik meg a tojást, mint élelmiszert.

A nemzetközi tojásbeviteli ajánlások azonban  jelentősen változtak. Számos országban  (pl.Nagy-Britannia, Kanada, Új-Zéland) megszüntették a tojásfogyasztással kapcsolatos korlátozásokat, mi több tojásfogyasztásra ösztönzik a lakosságot.

A táplálkozás- és orvostudományok számos ágának képviselői ma már világszerte széles körben elismerik, hogy a tojás magas tápértékű élelmiszer, létfontosságú vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag.

Kis túlzással energia-, fehérje-, vitamin és ásványianyag bomba.

-LaM-