Milyen masszőrt keres?

-

Miért fontos a D-vitamin bevitel?

2016-07-02

Vitamin vagy hormon a D-vitamin? Az utóbbi évek intenzív kutatásai igazolták, hogy a korábban vitaminnak gondolt biológiailag aktív anyag, hormonként viselkedik a szervezetünkben. Több szervünkre, szervrendszerünkre hat, így a szintjének a meghatározása, szükség esetén a pótlása  nagyon fontos.

A D-vitaminnak valójában nincs köze a vitaminokhoz, pusztán orvostörténeti okok miatt nevezik annak. Szerkezete nagymértékben hasonló a szteroid hormonokhoz  -mint a mellékvese hormonjai és a nemi hormonok- , amelyek közül többet gyógyszerként használunk már évtizedek óta. Megszámlálhatatlan pozitív hatása van. A D-vitamin anyagcseréje egyedülálló az emberi testben, minden szervrendszerünkre komoly hatást gyakorol. Ezért nemrégiben számos hazai orvostársaság jutott konszenzusra azzal kapcsolatban, hogy a D-vitamin hiány súlyosságára együtt hívják fel a figyelmet, illetve iránymutatást adjanak a prevenció és a kezelés javasolt módjait tekintve.

Népbetegség a D-vitamin hiány. Az orvosszakma különböző területein gyógyítók egyet értettek abban, hogy lényegesen nagyobb dózisra lenne szüksége szervezetünknek ebből az elengedhetetlen hormonból, mint amennyihez átlagosan hozzájutunk. A legfrissebb tanulmányok szerint ugyanis a hazai lakosság kb. kétharmada D-vitamin hiánnyal küzd. Fontos a szerepe az autoimmun betegségek kezelésében és az influenza megelőzésében is. Az agyban, illetve a központi idegrendszerben fokozza az idegszövet megújulását,  emellett legfontosabb védelmi rendszerünket, a börünket érintő daganatok kialakulásának kockázatát is csökkenti. A vérképző rendszerben segíti az érett vér-sejtek kialakulását, javíthatja a vérszegény állapotot, erősíti a szívizomzatot, a test teljes védekezőrendszerét, májvédő hatású, emellett a cukorbetegség ellen is védelmet nyújthat. Segíti az izmok közötti koordinációt, ezzel csökkentve az éjszakai izomgörcsök esélyét. A vázrendszer, illetve  a belek egészséges működésében is szerepet játszik, nem beszélve az endokrin működésünkről.

Csak D-vitaminnal együtt érdemes kalciumot szedni: Az már korábban is ismert volt, hogy a vérben keringő D-hormon a kalcium-anyagcsere szabályozásában is részt vesz., melynek a csontképződésben, az egészséges csontok fenntartásában van kulcsszerepe. A D-vitamin (hormon) a kalciumot legfőképp a bélből történő felszívódáson keresztül képes befolyásolni. Tehát a D-vitamin szint függvényében változik a napi kalcium szükséglet is. A nemzetközi ajánlásokban szereplő kalciumbevitel csakis normális D-vitamin szint mellett elegendő, ugyanis D-vitamin hiányában csontvesztés alakul ki, súlyosabb esetekben a csontok szerkezete is megváltozhat, mely különböző csontbetegségekhez vezet.

A D-vitamin napfény hatására termelődik a szervezetünkben. Nyári napsütésben általában már fél óra elegendő lenne ahhoz, hogy a szervezetünk egészséges működéséhez  kellő megfelelő mennyiségű D-vitamint előállítsuk. Ez nagyon egyszerűen hangzik, viszont  figyelembe kell vennünk, hogy a túl sok UV-B sugárzás hatására a previtaminból inaktív anyagok képződnek, és a bőr növekvő pigment tartalma gátolja a D3-vitamin képzést, ahogyan a káros napsugarak ellen használt magas faktorszámú fényvédő krém használata is. A reggeli és délutáni napsugárzás pedig már nem elegendő ahhoz, hogy bőrünket D-vitamin termelésre ösztönözze.

Szakemberek hangsúlyozzák, hogy a D-vitamin ellátottság alapvetően nem étrendi kérdés. Helyette inkább a szájon át bevehető, pontosan meghatározható mennyiségű D3- vitamint tartalmazó készítmények (tabletta, olaj, tápszer) rendszeres használatát javasolják.

-LaM-

 

Welcome

Zsu

2018-12-16

Zsu

Laura

2018-12-14

Laura

Új képek

Lótusz Virág

2018-12-17

Lótusz Virág

Detti

2018-12-17

Detti

Laura

2018-12-16

Laura