Masszőrkereső

-

masszázshirdetés feladás itt

Boltkóros vagy csak divatimádó?

2017-01-20

Csillogó kirakatok, vonzó árak. A leárazások időszaka csakis erről szól. De vajon tényleg hajlamosak vagyunk többet vásárolni az olcsóbb termékek láttán? És egyáltalán boltkóros nemzet a magyar?

Ilyenkor , az ünnepek után, lépten-nyomon belebotlunk a "Sale" feliratba, hiszen ilyenkor még javában tartanak a nagy szezonális leárazások. A pszichológusok és a kereskedelemben dolgozók egyöntetűen állítják: az akció szó hallatán, mi magyarok ugyanúgy lázbva jövünk, mint a köztudottan fogyasztásmániás amerikai vásárlók.

A kereskedő szemszögéből: Mindenképpen érdemes vásárolni, hisz a kiárusítás vége felé  akár 50-70 százalékkal olcsóbban juthatunk minőségi termékhez, Többen a kasszánál állva nevetgélve  vallják be, hogy nincs szükségük arra, amit épp megvesznek, csak hát olyan olcsó volt.

Gondolkodás nélkül: A népszerűbb ruhaüzletek forgalma és napi bevétele ilyenkor megduplázódik. Hogy shoppingőrültek-e a magyarok? Vannak kirívó esetek. Előfordul, hogy gondolkodás és próba nélkül megvesznek óriási kupac ruhát, mondván, úgyis visszahozzák, ha nem jó.

Mit mond a pszichológus? Egy másik aspektusból vizsgálva: vajon hogy hatnak ránk a szembetűnő feliratok? Az üzletek akciói azt az érzést keltik bennünk, hogy spórolhatunk, ám ez csak akkor van így, ha valóban szükségünk van az adott darabra. Az üzletek kihasználják azt, hogy képesek vagyunk megmagyarázni azt, hogy valami fontos számunkra, ami nem is az.

Betegség is lehet: A divatnak nagy szerepe van az " én" bemutatásában. A kényszeres vásárlóknál gyakori az alacsony önértékelés, amit vásárlással próbálnak kompenzálni. Ez utóbbi jelenségre a  köznyelv a "boltkóros" szót, míg a pszichológia a "kényszeres vásárlás" fogalmát használja. Betegségról akkor beszélünk, ha valaki hosszabb ideig visszatérően vásárol és ez kontrollvesztéssel jár.

-LaM-